Body Mass Index

BMI Kalkulačka

 

cm

kg

 

BMI RIZIKO ONEMOCNĚNÍ HODNOCENÍ
Od 16 do 19 střední podváha
Od 20 do 25 Velmi nízké Normál
Od 26 do 30 Přijatelné Nadváha
Od 31 do 35 Střední Obezita
Od 36 do 40 Vysoké Morbidní obezita
Nad 41 Mimořádně vysoké Bez komentáře

 

Ukazatel hodnoty BMI není objektivní, protože je ovlivněn individuálním somatotypem /typem postavy/. Ten je vrozený a jen částečně ovlivnitelný výživou, ve vyšší míře fyzickou aktivitou zahájenou v útlém věku. Člověk může mít například „silnou kostru“ a relativní nadbytek svalové hmoty, takže může mít podle tabulek nadváhu, aniž to pro něj znamená zdravotní riziko. Na druhém pólu jsou lidé, kteří se vejdou do rozmezí BMI 20-25 , a přesto nejsou v pohodě, protože jim chybí svaly nebo jejich těla /hlavně dutina břišní / jsou degenerovaná tukem.

Strašák jménem skrytá obezita

V tu chvíli se jedná o stav, jemuž se říká „skrytá obezita“. Pokud hovoříme o zvýšeném výskytu obezity, která je viditelná na první pohled, potom výskyt skryté obezity není o nic nižší – jenom není vidět. A to se týká především mladých žen.

Relativní nadváha

Vysvětlení tohoto pojmu není složité. Každý stav má totiž určité rozpětí „normality“. Prostě a jednoduše: měříte 170 cm a vážíte 60 kg. Váš BMI je tudíž 20,8. To je na první pohled super – neznamená to ale , že je všechno v pořádku. Vaše postava totiž nemusí být souměrná po estetické stránce, váš podkožní tuk může být dokonce vyšší než optimální a množství svalové hmoty nevhodně nízké.

POZOR!

Skrytá obezita je dokonce horší než mírná nadváha při hodnotě BMI 26-28! Riziko je menší, máte-li mírnou nadváhu – například BMI do 28, ale přitom si po mnoho let udržujete stabilní tělesnou hmotnost a poměr tukové a svalové hmoty.

Kam směřuje tělesný vývoj populace?

Zajímavá je BMI tabulka kanadské dietologické společnosti – je velmi tolerantní. Tělesný vývoj populace směřuje ke stále vyššímu vzrůstu a tudíž i k vyšší tělesné hmotnosti, dané také tím, že populace je nyní „ velmi dobře živená“. Proto ona vyšší tolerance. Podle této tabulky můžete být v klidu, budete-li například vážit doslova plus minus 10 kg! Umíte si představit, že náhle budete vážit o 10 kg víc? Budiž, budou-li to jen svaly. Ale 10 kg „špeku“? To je jako neustále nosit desetikilový batoh na zádech! Kanadská „benevolence“ je motivována snahou potlačit obavy z obrovsky rostoucího výskytu obezity. Nakonec by to mohlo skončit i tak, že BMI 30 bude prezentováno jako „optimum“.

 

BMI – akceptovatelné rozpětí
HODNOCENÍ MUŽI ŽENY
Podváha pd 20,7 pod 19,1
Přijatelné nad 20,8 - 27,8 nad 19,2 - 27,3
Nadváha nad 27,9 nad 27,3
Obezita nad 31,1 nad 32,3
Morbidní obezita nad 45,4 nad 44,8

 

Stoupající věk není omluvou VÝRAZNÉHO vzestupu váhy. U žen po přechodu je možné být trochu benevolentní, protože u nich je daleko vyšší pravděpodobnost, že „naberou“ v důsledku hormonálních změn. Navzdory kritice použití hodnot BMI je fakt, že pokud BMI v kterémkoli věku přesáhne 30 a vy nejste zrovna kulturista, tak máte problém…

Jak rychle zhodnotit situaci /a riziko/ u osob, které evidentně trpí nadváhou?

Nejpoužívanějším a přitom objektivním parametrem je obvod pasu! Kategorické riziko vzniká v případě, kdy u ženy překročí obvod pasu 102 cm a u mužů 12O cm. Samozřejmě je třeba brát v potaz někdy zcela zásadní rozdíly v tělesné výšce. Například větší problém určitě bude mít žena, která při výšce 160 cm má obvod pasu 100 cm než ta, která měří 180 cm. Ale pozor! I když budete mít vcelku „normální“ hodnotu BMI, ale přitom nadměrný objem pasu /“pivní pupek“/, je to jasné riziko. Jde o nadměrné množství viscerálního /břišního/ tuku, který je mnohem rizikovější než ženské „špeky“ na bocích.

Zdroj P. Fořt – Výživa pro dokonalou kondici a zdraví

 

zpět na články