Smoothie – novodobý fenomén

Smoothie – Novodobý fenomén

  • Krémový, jemný, hladký - to vše se skrývá pod anglickým výrazem „smooth“
  • Sladká chuť, hutná konzistence a vitamínová nálož v několika doušcích si našla spoustu milovníků po celém světě. Na ovocné a zeleninové nápoje s krémovou konzistencí teď už narazíme téměř na každém kroku. I přesto, že jsou smoothies nyní už běžně k dostání i v různých obchodních řetězcích, dáme -li přednost domácí přípravě, budeme mít pod kontrolou kvalitu a čerstvost všech ingrediencí.

 

Tři důvody proč zařadit smoothie do jídelníčku sportovce

  • Lahodná chuť, větší stupeň sladkosti , rychlejším vstřebávání přijatých složek – koktejl v podobě smoothie je zdrojem rychlé energie – jednoduše nás „nakopne“
  • Protože smoothie není fresh, je nezbytně nutné zdůraznit přítomnost vlákniny důležitý – jeden z hlavních důvodů, proč se na smoothie zaměřit
  • Smoothie je bezkonkurenčním zdrojem mikroživin. Tedy vitamínů, minerálních látek, antioxidantů a fytochemických látek, které mají naprosto neoddiskutovatelný vliv na fungování každé buňky v těle.

PRAVIDLA PRO KONZUMACI SMOOTHIE

 

  • Pokud do smoothie nepřidáme ingredienci, která je typická vyšším zastoupením bílkovin (zelené potraviny, proteinový koncentrát, ořechy či semínka apod.), budeme ve většině případů zápasit s absencí proteinů. Není proto moudré uvažovat o koktejlu jako plnohodnotné náhradě hlavního jídla, ale opravdu jako sladké chuťovce či formě tekutého dezertu.

 

  • Smoothie z tropického ovoce v zimě může pro zasvěcence znít jako pěst na oko. Alespoň na první pohled. Chceme-li si tento lahodný nápoj vychutnat i z pohledu racionality, kdy nepodlehneme pouze kouzlu chuti, ale zaměříme si na jeho účinky, je potřeba při jeho výrobě trochu přemýšlet. To znamená, že výrazně osvěžující účinky ovoce bude potřeba v chladném počasí zjemnit (ohřát) přídavkem ohřívajícího koření, /skořice, chilli apod./

 

  • Termicky je nápoj SMOOTHIE osvěžující. V zimním období je proto rozumné jeho příjem zbytečně nepřehánět. Znamená to, že není šťastné postavit každodenní jídelníček na konzumaci smoothie, byť moderní trendy někdy tímto směrem ulítávají.

 

  • U smoothie receptů obecně platí, že je rozumné mít jejich konzumaci pod kontrolou. Pokud budeme chtít smoothie vychutnávat každý den, v průměru je naprosto dostačující 2-3 dcl denně. U citlivějších jedinců při vyšších dávkách dochází k výraznému zásahu do peristaltiky střev, což se projevuje průjmovými stavy. To platí i pro sportovce – chcete-li  konzumovat smoothie před tréninkem, myslete na enzymatickou aktivitu a obsah vlákniny – mohou ve střevech neukázněného sportovce nadělat při tréninku doslova paseku.

 

  • V oblasti pozátěžové regenerace mohou sportovci získat obrovský potenciál z konzumace zelených potravin zakomponovaných do receptů typu smoothie. Tady je možné volit smoothie jako lehkou svačinu cca hodinu před výkonem, nebo krátce po tréninku jako první jídlo (jedna ze zajímavých alternativ ke gainerům).

 

  • A nezapomeňme – u smoothie platí, že je potřeba je konzumovat velmi pomalu systémem pomalého popíjení. V opačném případě si zaděláváme na nepřiměřené reakce trávicího traktu.

Vybrané recepty najdete v sekci Pokrmy pro sportovce - nápoje.

Zdroj: M. Jelínek