Rajská omáčka s krůtím masem

zpět na výběr receptů

 

Foto k receptu Rajská omáčka s krůtím masem

příprava 1 hodinu

Pojďme vyladit tradiční český pokrm do racionálnější verze

Suroviny: vykoštěné krůtí stehno bez kůže /prodává spol. Tesco/, cibule 1 ks, rajský protlak, , celozrnné těstoviny, olivový olej, 60 g rýžové nebo celozrnné špaldové mouky, nové koření, celý pepř, tymián, bobkový list, sůl.

Příprava:omyté krůtí stehno vložíme do tlakového hrnce s vodou a přivedeme k varu. Sebereme pěnu, přidáme celou oloupanou cibuli, do které zapíchneme 2 ks hřebíčku, dále 3 ks bobkového listu, pár kuliček pepře a nového koření. Natlakujeme a vaříme doměkka. Cibuli oloupeme a nadrobno nakrájíme. Na olivovém oleji zpěníme, přisypeme mouku a za stálého míchání připravíme cibulovou jíšku. Zředíme ji vlažným vývarem z již uvařeného krůtího masa a dobře rozmícháme. Přidáme koření / 1 bobkový list, špetku tymiánu, několik celých pepřů a nového koření/. Osolíme a za občasného míchání vaříme 30 minut. Povařený základ přecedíme, přidáme rajský protlak a krátce povaříme. Podle chuti přisolíme a přisladíme.

Pojďme se zastavit nad výhodami kamutových těstovin, které jako příloha nemalou měrou ovlivňují celý (nejen nutriční) výsledek. Pokud budeme kamut srovnávat s běžně konzumovanou pšenicí setou dospějeme k překvapujícímu zjištění, že:
Kamut má o třetinu vyšší obsah bílkovin než běžné druhy pšenice.Je bohatým zdrojem selenu – prvku silně deficitního především v evropských končinách. V kamutu jej najdeme čtyřicetkrát více.Obsahuje o třetinu více hořčíku, méně nasycených tuků a dvojnásobek nenasycených.

Má podstatně nižší glykemický index. Stupeň alergenity na bílkoviny v kamutu je dvakrát menší než u pšenice seté (pozor, neznamená to ale, že je kamut vhodný pro celiaky). Proto, aby mohl být kamut označen kamutem, musí jeho výrobce splnit široké spektrum podmínek směřující k zajištění vysokých standardů kvality. Při nákupu tedy nemůžeme sáhnout vedle. Pokud budeme uvažovat, kam nás recept posune acidobazicky, dospějeme k závěru, že se posouváme ke kyselejším hodnotám. Hlavními důvody jsou vyšší zastoupení bílkovin a tepelná úprava. Možností, jak změnit tyto metabolické výsledky, je samozřejmě více. My využijeme oloupanou a nakrájenou salátovou okurku pokapanou ume octem, který je silně zásadotvorný a i ve velmi malém množství umí zásadním (i zásaditým) způsobem zamíchat kartami.

Kde nakoupit suroviny